utorok 15. februára 2011

Naše nové "kamošky"...

...alebo ako Caspi daroval paničke na Valentína Giardie :-)

No začnem od začiatku. V podstate priebežne od októbra (vek. 5 mesiacov) sa s Casperom ťahali striedavo oblačno stále hnačky. Ráno bola konzistencia vždy dobrá a väčšinou v priebehu dňa sa to zhoršovalo až to bola voda. Najprv som si myslela, že to je normálne, veď je to chrt a vonku vždy lieta ako na baterky, tak sa mu proste hýbu črevá a do rána sa to vždy ustálilo. Nič iné mu okrem tých hnačiek nebolo, ale keďže predsa len 5.mesačné šteňa pravidelná hnačka dosť vysiluje a môže dôjsť k dehydratácii, tak som išla pre istotu veterinárovi. Urobilo sa základné vyšetrenie a v podstate sa nič nezistilo. Psík nebol ani dehydrovaný ani nemal teplotu. Vytlačili mu rektálne žľazy, ale aj tie boli v poriadku a neboli upchané. Keďže som si nebola vedomá toho, že by vonku alebo doma požral niečo nebezpečné, čo by mohlo tieto dlhodobé hnačky vyvolať, tak veterinár skonštatoval, že to bude rozhádzanou črevnou mikroflórou a nasadili sme prášok Aptus Aptobalance, čo je prášok z morských rias na vyrovnanie rovnováhy črevnej mikroflóry (180 g 8,41 EUR). Dávkovanie 3 odmerky denne (sypala som mu to na granule) po dobu 5 dní a potom na kontrolu.
Aptus APTOBALANCE vet powd 180 g

Začalo sa to upravovať, na tretí deň hnačka ustúpila úplne. Takže na kontrole nebolo čo viac riešiť a zhodli sme sa, že to teda bolo rozhádzanou črevnou mikroflórou. 
Asi po týždni sa hnačky znova vrátili s rovnakým scenárom. Tak sme išli opäť veterinárovi. Opäť základná prehliadka, opäť nič. Veterinár celkovo skonštatoval, že psík sa všeobecne javí ako "svrbivý", čo je v podstate pravda, lebo Casper sa stále okusoval. On bol schopný si strčiť do papuľky celú labku a ohryzávať si ju, alebo nechty si hrýzol na zadných labkách a je pravda, že sa dosť hrýzol aj po tele, ale keď som ho vždy prezrela, žiadne parazity typu blchy ani kliešte nemal. Pripisovala som to šteňacej hre, že to je pre neho asi zábava alebo čo. Veterinár vyjadril podozrenie na Giardie a tak sme mali 3 dni zbierať "šulce" (takže vždy ráno, lebo inak by som sa tvrdého šulca nedočkala) a potom odniesť na kliniku na vyšetrenie. Zároveň mu predpísali špeciálne granule na citlivé trávenie Roayl Canin Gastrointestinal a že teda uvidíme aké budú výsledky. 
Royal Canin Veterinary Diet Canine Gastrointestinal HE Dry Dog Food 22-lb bag (Royal Canin)
Výsledky prišli negatívne (začiatok Novembra 2010) na akékoľvek parazity a hnačka pri tých diétnych granuliach opäť ustúpila. Tak sme usúdili, že teda to bude asi citlivým žalúdkom a milý Casper bude asi trochu precitlivelý na žrádlo. Keď Casper dožral tie granule (cca 2 týždne) tak ja v dobrom, že chudák pes má citlivé trávenie, kúpim mu holistické krmivo, ktoré neobsahuje žiadne konzervačné ani chemické prísady. Tak som googlovala a radila sa, až som sa v tom zamotala úplne. Každopádne som si nechala poradiť od pani čo chová greyhoundov a kúpila som BeckersBeste Tiernahrung pre šteňatá od 9. týždňov. Casper na to veselo prešiel, po hnačke ani stopy, až začal jedného krásneho večera vypúšťať plyny zo svojho malého bruška. A to som teda ešte nezažila. Keď si prdol, sám odchádzal z miesta a ja som z tej miestnosti doslova utekala (v 2-izbovom byte takmer niet úniku). Bohužiaľ aj frekvencia sa začínala stupňovať. Pohľady susedov, keď som vystúpila z výťahu, v ktorom Casper čo to povypúšťal, ani nebudem opisovať. Akurát som mala koncom novembra odčervovať, tak som sa v rámci prechádzky s Casperom zastavila u veterinára pre tabletky. A milý Casper čo urobil v ambulancii...našťastie bolo pani veterinárke hneď jasné, že to vypustil pes. Poradila mi aby sme skúsili opäť nasadiť ten prášok Aptus Aptobalance na 5 dní, alebo zmeniť granule. Nechcela som Casperovi v takom krátkom období zase meniť granule, tak som nasadila na 5 dní prášok. Bohužiaľ nepomohlo a postupne sa do týždňa opäť vrátili hnačky, ale v menšom rozsahu. Absolvoval v tom čase aj očkovania, tak som si myslela, že aj z toho to možno má. Potom tie hnačky opäť ustúpili. Od konca januára sa zase vrátil starý scenár, tak sme išli opäť na kliniku. Pani veterinárka pozrela spätne celú anamnézu, skonzultovala s kolegyňou a tentokrát sme dostali za úlohu zbierať vzorky 5 dní a potom odniesť na vyšetrenie. Medzitým Casperovi predpísali novú diétu Royal Canin Sensitivity Control, čo znamená, že 6 týždňov iba granule a konzervy z tejto rady, žiadne maškrty, aj na cvičáku musíme používať ako motiváciu granule. Po 5 dňoch som odniesla vzorky a po 8 dňoch diéty sme išli na kontrolu. Hnačky opäť asi po 3 dňoch čo bol na diéte ustúpili, ale bohužial tentokrát boli výsledky pozitívne a 14.2.2011 mi oznámili, že Casper má nové "kamošky" v brušku s názvom Giardie. Vyriešia to antibiotiká, predpísali mu Entizol, 250 mg, 1,5 tbl. ráno a večer, využívať celé balenie, potom dva dni pauza a opäť zbierať a doniesť na kontrolu. Zatiaľ pokojný režim a samozrejme poctivo odpratávame infikované hovienka do určených smetiakov. Všetko by sa malo preliečiť a byť zase v poriadku, tak uvidíme ako to dopadne.
A kto sú vlastne Casperove nové "kamošky"? Giardia intestinalis je parazit - bičíkovce, spôsobujúcu ochorenie giardióza. Ide o ochorenie črevného traktu u zvierat a u človeka. Ochorenie sa prejavuje hlienovitými nekrvavými hnačkami s veľkým obsahom tuku. Klinické príznaky sú výraznejšie u mladých jedincov a u dospelých má väčšinou asymptomatický priebeh (Giardia je vraj parazit prítomný u "každého druhého psa", ale u dospelých psov nemá žiadne prejavy). Ďalším prejavom môžu byť kožné problémy alebo alergie na potravu (čo by vysvetľovalo Casperove hryzenie sa). Postihnutý jedinec chudne a trpí nechutenstvom (v Casperovom prípade to neplatilo). Ochorenie sa prejavuje nálezom cýst mikroskopickými technikami a vyšetrenie je potrebné niekoľkokrát zopakovať, pretože cysty sú vylučované nepravidelne (presne Casperov prípad, keď v novembri boli výsledky negatívne a vo februári pozitívne, ale podľa prejavov už mal parazita pravdepodobne v novembri). Prenos na hostiteľa sa uskutočňuje cystami, ktoré prežívajú mimo tela hostiteľa, väčšinou v znečistenej vode alebo potrave. Pes sa najčastejšie nakazí napitím kontaminované vody. Požrané cysty sa potom v tráviacom trakte menia na trofozoity, ktoré parazitujú na sliznici tenkého čreva. V hrubom čreve sa potom opäť menia na cysty, ktoré sú spolu s trusom vylučované do vonkajšieho prostredia a sú infekčné. Keďže sa prenáša periorálne, psi sa pravdepodobne nenakazia vzájomne pri bežnom kontakte, iba ak by si požrali navzájom výkaly, čoho som teda ešte našťastie nebola svedkom. Najčastejšie sa pes nakazí kontaminovanou vodou, čo je presne prípad Caspera, ktorý bohužiaľ vonku stále pije z mláky, napriek tomu, že mu so sebou na prechádzkach nosím čerstvú vodu, z mláky asi chutí lepšie a bohužiaľ nie vždy sa mi tomu podarí zabrániť, nakoľko momentálne u neho prevláda pubertálny syndróm "selektívnej hluchoty". Podľa slov veterinárky sa kedysi hovorilo že tento parazit sa prenáša aj na človeka, ale v dnešnej dobe to vraj nebolo nijako dokázané a v podstate prenos vylúčila, resp. existuje minimálne pravdepodobnosť prenosu. Príznakmi zatiaľ netrpím, takže všetko v poriadku. Čo sa týka prevencie, kedysi sa vraj proti tejto pliage šteňatá bežne očkovali, ale dnes sa tá vakcína už prestala vyrábať, dôvod mi nie je známy. Takže mi z toho vychádza, že musím Caspera odnaučiť piť zo špinavých mlák (mission impossible) a pri najmenšom podozrení začať zbierať "vzorky". Prvé 3 tabletky už má Casper za sebou a dúfam, že "kamošky" Giardie už balia kufre. Konečne bude u nás doma čerstvý vzduch a vonku tvrdé šulce! :-)

1 komentár:

  1. Tolko textu a cele je to nakonieco hovne :):) a to doslova :):) bavim sa pipi velice :):)

    OdpovedaťOdstrániť